Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente
Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente
De marketing & communicatieafdeling van Universiteit Twente (UT) implementeert Customer Experience Management en wil meer data gedreven werken. Onderdeel hiervan zijn nieuwe werkwijzen zoals Customer Experience Design en Design Thinking. De UT vroeg ons om samen te onderzoeken welke werkwijze het beste bij hun past. Met een kernteam van de UT hebben we afgelopen jaar een werkwijze ontworpen gebaseerd op principes van Scrum en Design Thinking.
De werkwijze 'Sprinten met M&C' bestond uit:
1. Een duidelijke startsituatie waarbij een project opgedeeld is in kleine onderdelen
2. Een stappenplan om van inzichten over de klant naar een concrete oplossing toe te werken
3. Een vast ritme waarbij in 6 weken tijd, op een vaste ochtend in de week met een vast sprintteam wordt gewerkt aan een oplossing voor het probleem
4. Na 6 weken sprinten is er een demo waarbij de oplossing wordt gepresenteerd aan belangrijke stakeholders om feedback op te halen en draagvlak te creëren
5. Direct na de demo een retrospective waarbij de feedback wordt besproken en een nieuwe sprint werd opgezet.
"De combinatie van strategie en design die INC in huis heeft, heeft ons op weg geholpen om onze eigen werkwijze inhoud en vorm te geven. Zij hielpen ons in het hele traject om focus te houden, zodat we op koers bleven en gaven ons het lef om soms net iets anders te proberen dan de aanpak die we normaal zouden kiezen. We zijn blij met wat we tot nu toe concreet bereikt hebben en kijken uit naar verdere inbedding van ‘Sprinten met MC’ binnen onze afdeling. Dit doen we graag nog even in prettige samenwerking met INC!" - Karin Nijhuis-Nijland, Senior Corporate Communication advisor
'Sprinten met M&C' is getest op nieuwe en lopende projecten om te bekijken wat het effect is. De eerste resultaten zijn positief en er wordt nu onderzocht hoe de werkwijze binnen de hele afdeling geïmplementeerd kan worden. Wordt vervolgd dus!