Positionering
Wat is een positionering?
Positionering gaat over de positie van jouw organisatie, product of dienst ten opzichte van de concurrenten. Het helpt om de waarde van de organisatie duidelijk te maken aan verschillende doelgroepen. Tijdens een interactieve sessie gaan we samen op zoek naar de kenmerken en eigenschappen die jullie uniek maken en waarop je herkend wil worden. Een sterke positionering bepaalt hoe je wordt gezien, gehoord en onthouden door je doelgroep, en het stelt je in staat om je onderscheidende vermogen helder te communiceren in een steeds veranderende markt.
Staat jouw organisatie voor de volgende uitdaging?:
- Je kunt moeilijk uitleggen wat jouw bedrijf onderscheid van de concurrenten
- Je bent in gevecht om marktaandeel
- Je raakt beperkt in de impact en groei die de organisatie maakt
- Het is lastig om een effectieve marketingboodschap te formuleren
- Je hebt moeite met het maken van strategische keuzes en het bepalen van prioriteiten.
Een duidelijke positionering zorgt ervoor dat jouw (potentiële) klanten het merk goed begrijpen en het makkelijker onderscheiden van andere merken. Dit maakt het merk aantrekkelijker voor klanten en vergroot de kans op succes op de lange termijn.
Onze aanpak
We onderzoeken samen met jullie de huidige positionering. Vervolgens werken we aan een nieuwe positionering die aansluit bij jullie merkidentiteit en waardepropositie. We analyseren ook concurrenten om te begrijpen hoe andere bedrijven in jullie markt zich positioneren en hoe jullie daarmee vergeleken worden. Het resultaat is een heldere presentatie van jullie vernieuwde positionering.
Het resultaat van een sterke positionering:
- Klanten weten waar jouw bedrijf voor staat en waarom ze voor jou moeten kiezen
- Een heldere positionering maakt het mogelijk om je te onderscheiden van concurrenten
- Efficiëntere marketing. Verspil geen onnodig budget meer.
- Het biedt interne richtlijnen voor je collega’s, van productontwikkeling tot klantenservice
Dit leveren we op:
- Huidige positionering – De manier waarop jullie bedrijf nu bekend staat
- Gewenste positionering – De manier waarop jullie bekend willen staan
- Concurrentie positie – De manier waarop jullie bedrijf zich verhoudt tot concurrenten
Wat kan INC hierin betekenen?
Onze strategen en ontwerpers helpen bij het inzichtelijk maken van het speelveld waarin jullie merk zich bevindt. Het doel is om een ideale positie te creëren tussen je eigen positie, de klant en de concurrentie. Vervolgens brengen we in kaart welke aspecten rondom het merk aangepast dienen te worden om de ideale positie te verkrijgen. In samenspraak met jullie testen we de positionering bij klanten, zodat we feedback kunnen verzamelen en verwerken. Op deze manier weten we zeker dat de kern van jullie verhaal in de positionering wordt weergeven.