Waardepropositie
Wat is een waardepropositie?
Voor ieder bedrijf is het een uitdaging om te begrijpen wat klanten echt willen. Met een waardepropositie krijg je inzicht in de behoefte van jouw klanten, zodat je het aanbod hier op kunt laten aansluiten. De waardepropositie belicht aan de ene kant de klantaspecten, zoals pijnpunten, taken en gewenste voordelen. Aan de andere kant vertelt het hoe jouw bedrijf hier invulling aan geeft, met het aanbod van je producten en diensten. Het resultaat is een helder overzicht van kansen en mogelijkheden om je klanten beter te bedienen. Het ultieme doel is om een zogenaamde ‘fit’ te vinden: je aanbod sluit dan aan bij wat jouw klanten willen.
Staat jouw organisatie voor de volgende uitdaging?:
- De huidige propositie sluit niet aan bij wat jouw klant zoekt
- Je wilt weten waar jouw klanten naar op zoek zijn
- Je wilt je klanten nóg beter leren kennen
- Je wilt je onderscheiden van andere aanbieders in dezelfde branche
Met een sterke waardepropositie claimt jouw bedrijf een plek in de markt, waarin de waarde van jullie diensten of producten duidelijk naar voren komt. Hiermee vertel je wat je aanbiedt, welke voordelen het met zich meebrengt en welke problemen je voor de klant oplost. Zodat zij niet meer om jou heen kunnen.
Onze aanpak
We maken onderscheid tussen verschillende klantprofielen om de behoeften van jouw klanten zorgvuldig in kaart te brengen. Het is heel waardevol om collega’s in dit proces te betrekken, die in het dagelijks werk veel met bepaalde klanten te maken hebben. Indien gewenst kunnen we zelfs een aantal bestaande klanten laten bijdragen, om zo een goede propositie te vormen. De strategen en ontwerpers van INC werken volgens een duidelijke werkwijze en faciliteren de sessies, zodat jij en je collega’s kunnen focussen op de inhoud.
Het resultaat van een sterke waardepropositie:
Het resultaat:
- Een duidelijk onderscheid met de concurrentie
- Jouw dienst of product sluit aan bij de behoeften van jouw klant
- Eenvoudiger nieuwe klanten aantrekken, omdat je hen kunt overtuigen
- Lange (duurzame) samenwerkingen, omdat je de verwachting waarmaakt
- Je weet wat jouw toegevoegde waarde is en hoe je hierover kunt communiceren
Dit leveren we op:
- Klantprofiel: Een duidelijke omschrijving van de uitdagingen en behoeften van jouw klanten.
- Bedrijfsprofiel: Hoe jouw product of dienst de uitdagingen van de klant oplost of hun behoeften vervult.
- Unieke kenmerken: Alle eigenschappen of kenmerken die jouw product of dienst onderscheid van concurrenten.
- Waarde voor de klant: De waarde die jouw product of dienst toevoegt aan het leven of bedrijfsactiviteiten van de klant
- Eenvoudige communicatie: Een goede waardepropositie is gemakkelijk te begrijpen en te communiceren.
Wat kan INC hierin betekenen?
Onze strategen en ontwerpers maken, samen met jullie, de verschillende klantprofielen inzichtelijk en ontwerpen op basis van jullie aanbod een (verbeterde) propositie. In samenspraak met jullie testen we de propositie bij klanten, zodat we feedback kunnen verzamelen en verwerken. Op deze manier weten we zeker dat de kern van jullie aanbod in de propositie wordt weergeven.