Merkstrategie
Wat is een merkstrategie?
Bestaat jouw bedrijf uit meerdere merken? Of heb je moeite om verschillende proposities onder de aandacht te krijgen zonder verwarring? Zet dan een stap terug naar je merkstrategie. Een goede merkstrategie voorkomt kannibalisatie, oftewel: jouw eigen merken concurreren nooit met elkaar. Want als je weet welk merk bijdraagt aan welk doel, zullen ze elkaar gaan versterken.
Staat jouw organisatie voor de volgende uitdaging?:
- Je hebt meerdere merken, maar ze versterken elkaar niet
- Er is onduidelijkheid over de verschillende merken
- Je hebt moeite met het uitdragen van onderscheidend vermogen van de merken
- De onduidelijkheid over je merken leidt tot verwarring in communicatie
Met een merkstrategie bepaal je de koers om een juiste plek in de markt te veroveren. De merkstrategie hangt sterk samen met de merkidentiteit en propositie. Deze elementen vormen uiteindelijk de basis voor de merkstrategie.
Onze aanpak
We onderzoeken je bestaande merkportfolio, om zo de overeenkomsten en verschillen te duiden. We ontwerpen een aantal verschillende merkstrategieën, om deze met elkaar te kunnen vergelijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een monomerk, multimerk of endorsed merkstrategie. We kiezen de merkstrategie die het beste aansluit bij jouw organisatie en de behoefte van jouw klanten. We bepalen uitgangspunten om deze aangescherpte of nieuwe merkstrategie op een consistente manier te kunnen communiceren.
Het resultaat van een sterke merkstrategie
Het resultaat:
- Een goede merkstrategie zorgt voor een consistent en herkenbaar merkportfolio
- Het is duidelijk wat de verschillende merken van elkaar onderscheidt
- Het biedt richting en focus en helpt bij het nemen van beslissingen
- Het biedt interne richtlijnen en kan een uitgangspunt zijn voor je organisatieontwerp
- Je bent in staat op een consistente manier over de merken te communiceren
Dit leveren we op:
- Een analyse van het bestaande merkportfolio
- Verschillende scenario’s voor jouw merkstrategie, met daarin een advies
- Uitgangspunten om jouw merkstrategie op een consistente manier te kunnen communiceren
Wat kan INC hierin betekenen?
Onze merkstrategen maken jouw merkportfolio inzichtelijk en helpen met het definiëren van een passende merkstrategie. In samenspraak met jullie testen we de merkstrategie eventueel bij klanten, zodat we feedback kunnen verzamelen en verwerken. Op deze manier weten we zeker dat jouw merken op een goede manier in de strategie vertegenwoordigd zijn.