In gesprek met Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers - Agency Insights

lees verder

Bob Egberink, Strategy Director bij Strategisch Ontwerpbureau INC, in gesprek met Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) over ontwikkelingen, bijzondere cases en toekomstplannen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd bij BNO
--

INC zet zich als strategisch ontwerpbureau in om een bijdrage te leveren aan de grote uitdagingen waar onze maatschappij voor staat. Inclusiviteit staat daarbij centraal; ze werken nauw samen met hun klanten en betrekken de mensen voor wie zij ontwerpen. INC ondersteunt hen bij het het vormgeven en vertellen van een samenhangend verhaal, het ontwikkelen van relevante merkstrategieën, branding en service design.

Van uitvoering naar strategie

“Volgend jaar bestaat INC 15 jaar en dat is typisch zo’n moment dat je gaat reflecteren wat je de afgelopen jaren allemaal hebt gedaan”, vertelt Bob. In 2010 transformeerden INC van een uitvoerend ontwerpbureau naar een strategisch ontwerpbureau en dat bleek best een uitdaging. Maar, zegt Bob: “Als je dan kijkt naar de ontwikkeling van ons team, de opdrachten die we hebben mogen doen en de langlopende samenwerkingen die we momenteel hebben, mogen we trots zijn!”  

Eén van die langlopende samenwerkingen is met Licent, oorspronkelijk een coöperatie van lokale assurantiekantoren in Oost-Nederland. Het afgelopen jaar zijn meer dan 20 van deze lokale kantoren gefuseerd tot een nieuwe organisatie, met als ambitie om kantoren door heel Nederland aan te laten sluiten. Het bijzondere hieraan is dat zij - in een tijd waarin financiële bedrijven steeds verder van de mensen af komen te staan - juist fysiek dichtbij de klant willen zijn, vaak in gebieden rondom grote steden.

Foto: Brand identity van Licent en de lokale kantoren | Ontwerp: INC | Opdrachtgever: Licent

Licent streeft ernaar om integraal onderdeel van de samenleving te zijn, zodat ze op de hoogte zijn van wat er speelt in het leven van hun klanten. Het doel is om beter advies te kunnen geven en te kunnen anticiperen op veranderingen. Alle kantoren behouden hun eigen naam om vertrouwen uit te stralen. INC werkt aan een gezamenlijke identiteit en uitstraling, zodat de kracht van het collectief zichtbaar wordt. Een gezamenlijke propositie maakt hier ook onderdeel van uit, om het aanbod van de lokale kantoren te versterken en de klantervaring te verbeteren.

De kracht van het netwerk

INC krijgt veel nieuwe opdrachten dankzij hun bestaande klanten, die positief praten over hun samenwerking met INC met andere bedrijven, wat vaak leidt tot nieuwe gesprekken en mooie opdrachten. Daarnaast proberen ze zichtbaar te zijn op social media en via campagnes. Bob vertelt: “Aangezien wij aan strategische vraagstukken werken, is het lastig in te schatten wanneer een potentiële klant contact opneemt. Ons doel is om een zaadje te planten, zodat wanneer een opdrachtgever een vraagstuk heeft, we top-of-mind zijn en ze ons gemakkelijk kunnen vinden.”

Foto: Brand identity voor Het Stedelijk

Verdieping en ontwikkelingsplannen

Bij INC heeft iedereen in het team een individueel groeiplan, waarin ze een aantal gebieden hebben gekozen die ze verder willen verkennen. Zo is de één met generatieve AI bezig, en de ander met service design. Omdat iedereen zich weer in iets anders verdiept, krijgen ze gezamenlijk een breed beeld van wat er speelt in de markt. Op deze manier kunnen ze inspelen op ontwikkelingen of juist iets aan hun voorbij laten gaan wat minder relevant is.

“AI-tools helpen ons bijvoorbeeld om onze gedachten visueel weer te geven in schetsmatige vorm”, vertelt Bob. “We merken echter dat AI nog voorbij gaat aan de karakteristieken van onze klanten, omdat het systeem nog op algemeenheden is ‘getraind’. Kunstmatige intelligentie staat nog in de kinderschoenen, maar we volgen de ontwikkelingen. Het zal zeker een toevoeging worden in ons werkveld.”

Foto: Campagnebeeld laadpalen van AVIA Volt | Ontwerp: INC | Opdrachtgever: AVIA Weghorst

Kansen en bedreigingen

INC ziet vooral uitdagingen op het gebied van schaalbaarheid, het beheren van de gestegen kosten en waarborgen dat opdrachtgevers hun toegevoegde waarde blijven ervaren. Na een periode van groei en verbreding hebben ze gekozen voor een kleiner team, met een focus op brand- en service design. Wanneer een opdrachtgever meer van hen vraagt, zoeken ze samenwerkingen met andere specialisten. Ze merken dat dit ook weer nieuwe mogelijkheden creëert.

Foto: Campagnebeeld circulaire schoonmaakhandschoenen | Ontwerp: INC | Opdrachtgever: Asito

“Zo hebben we in samenwerking met duurzaamheidsspecialist Cirkelen het schoonmaakbedrijf Asito geholpen om een duurzaamheidspropositie te ontwikkelen. Middels een impactanalyse werd door Cirkelen inzichtelijk gemaakt met welke maatregelen Asito het meeste resultaat kon behalen. Wij hebben dit vervolgens verbonden met de propositie van Asito. Zo ontstond een duurzaamheidspropositie die enerzijds sterk onderbouwd is en anderzijds naadloos bij de positionering past”, vertelt Bob.

Blog

Van familiebedrijf naar bedrijf met familiewaarden

lees dit artikel
Blog

Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente

lees dit artikel
Nieuws

INC in gesprek met het Ondernemersmagazine: Draagt jouw bedrijf écht uit waar het voor staat?

lees dit artikel

Lees meer

Het Stedelijk

Een nieuwe merkstrategie om onderwijs beter te verbinden

bekijk deze case
AVIA Weghorst

Van kolenboer naar duurzame transitiepartner

bekijk deze case
Nieuws

INC in gesprek met het Ondernemersmagazine: Draagt jouw bedrijf écht uit waar het voor staat?

lees dit artikel