Hoe ziet de toekomst van vlees eruit?

lees verder
Collage van vernieuwd voedsel

Het is de Nationale Week Zonder Vlees. Om die reden zetten we een drietal 'future food' initiatieven in de spotlight.Nr 1: De Rotterdamse vestiging van fastfoodketen KFC heeft met het oog op de nationale week zonder vlees al het vlees van haar menu verwijderd.Nr 2: Vanuit duurzaamheidsoogpunt brengt Ikea in augustus een nieuw vleesalternatief op de Europese markt. Een nieuwe, plantaardige gehaktbal.Nr 3: De Nederlandse start-up Meatable pioniert op het gebied van een duurzamer vlees productieproces: gekweekt vlees.

Kun jij een week zonder vlees?

De traditionele voedselketen wordt verstoord. Steeds meer mensen kiezen ervoor om vegetarisch of veganistisch te worden, zowel om gezondheidsredenen en dierenwelzijn als om hun steentje bij te dragen aan de planeet. Industriële landbouw is namelijk slecht voor de planeet door de CO2, methaan en lachgas die vrijkomt bij de teelt en het houden van dieren. Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN is de wereldwijde veehouderij zelfs verantwoordelijk voor 14,5 procent van alle uitstoot van broeikasgassen. Vaker een dag geen vlees of vis eten is een kleine moeite met een enorm positieve impact op mens, dier en milieu. Om vegetarisch eten te stimuleren is deze week de derde editie van de nationale week zonder vlees. Ruim 30 duizend mensen laten in een week samen 23.542kg vlees links liggen. Samen besparen zij daarmee zo’n vier miljoen liter water en de uitstoot van broeikasgassen die gelijk staat aan 2.323.642 kilometer autorijden.

1. KFC

Diverse bedrijven en organisaties spelen in op de behoefte van mens en planeet aan minder vlees. Zo heeft de Rotterdamse vestiging van fastfoodketen Kentucky Fried Chicken (KFC) met het oog op de nationale week zonder vlees al het vlees van haar menu verwijderd. De Rotterdamse KFC - die in de markt wordt neergezet als enige vegetarische vestiging ter wereld - dient daarbij een week lang als testlocatie voor de nieuwe kip vrije, knapperige vleesvervangers van de keten.

2. Ikea

Vanuit duurzaamheidsoogpunt zet ook Ikea in op vleesalternatieven. Met plantaardige producten wil het bedrijf emissies verlagen en ernaar streven om in 2030 klimaat positief te zijn. Zo zegt het bedrijf dat de nieuwe, plantaardige gehaktbal die in augustus op de markt verschijnt een 96 procent kleinere co2 voetafdruk zal hebben dan de traditionele gehaktbal. De plantaardige gehaktbal van Ikea smaakt en oogt als vlees, maar is gemaakt van erwten-eiwit, haver, appels en aardappelen.

3. Meatable

Voor de vlees liefhebbers onder ons zijn er inmiddels ook andere oplossingen in het vooruitzicht. Denk bijvoorbeeld aan kweekvlees. Kweekvlees - niet te verwarren met plantaardig vlees - wordt gekweekt uit dierlijke cellen en is biologisch gezien hetzelfde als vlees dat van een dier afkomstig is. Diverse start-ups, waaronder de Nederlandse Meatable, pionieren op het gebied van een nieuw natuurlijk vlees productieproces.

Het verschil tussen traditioneel en gekweekt vlees is volgens Meatable dat gekweekt vlees tot 96 procent minder water en 99 procent minder land gebruikt dan industriële landbouw. Terwijl een normale koe ongeveer drie jaar leeft en groeit voor de slacht, kan Meatable het kweekvlees in drie weken laten groeien. Bovendien zou het eten van kweekvlees gezonder zijn; er komt geen antibiotica aan te pas en het vet- en cholesterolgehalte van het vlees kan onder controle worden gehouden.

Maar voordat we kunnen bepalen of we ooit kweekvlees willen eten, moeten we de eetcultuur die het ons brengt verkennen. Het In Vitro Meat kookboek dat NextNature in 2014 op de markt bracht is een visuele verkenning van de nieuwe "voedselculturen" die kweekvlees met zich mee kan brengen. Het kookboek presenteert 45 recepten die onderzoeken en visualiseren welke producten er op een dag op ons bord kunnen liggen. Door het verkennende concept van het boek wordt kweekvlees niet alleen vanuit het oogpunt van ontwerp en techniek benadert, maar ook vanuit een maatschappelijk en ethisch perspectief.

Wil je eens met ons in gesprek hoe trends kunnen bijdragen aan de bedrijfsstrategie? Neem dan contact op met Marysa Vos of via 053 30 330 79.

Nieuws

In gesprek met Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers - Agency Insights

lees dit artikel
Blog

Van familiebedrijf naar bedrijf met familiewaarden

lees dit artikel
Blog

Een nieuwe werkwijze voor de Universiteit Twente

lees dit artikel

Lees meer

No items found.
No items found.